MiCA: Αναλύοντας τις θετικές, αρνητικές και αμφιλεγόμενες πτυχές των κανονισμών κρύπτο της ΕΕ

Καθώς οι ρυθμιστικές αρχές από την πλευρά των Ηνωμένων Πολιτειών, όπως ο διεκδικητικός Gary Gensler της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, υποστηρίζουν ότι η σαφήνεια των κρυπτονομισμάτων επικρατεί εδώ και χρόνια, η Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκίνησε ένα πιο οριστικό ταξίδι. Τον Απρίλιο, η ΕΕ ψήφισε το κανονιστικό πλαίσιο για τις αγορές κρύπτο περιουσιακών στοιχείων (Markets in Crypto-Assets – MiCA), δημιουργώντας ένα απτό προηγούμενο. Όσο ατελής και αν είναι, η κίνηση αυτή σήμανε ένα κομβικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση για τον κλάδο και έστειλε ένα διακριτικό μήνυμα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Οι ΗΠΑ ενδέχεται να διακινδυνεύσουν στασιμότητα και ξεπερασμό, εάν προσκολληθούν σε ξεπερασμένους κανόνες.

Ακριβώς όπως το Bitcoin επαναχρησιμοποίησε ευφυώς καθιερωμένες τεχνολογικές, οικονομικές και χρηματοπιστωτικές έννοιες για να δημιουργήσει κάτι εντελώς νέο, οι ρυθμιστικές αρχές αντιμετωπίζουν τώρα την πρόκληση της επαναχρησιμοποίησης των υφιστάμενων κανονιστικών πλαισίων και των πλαισίων χρηματοπιστωτικής ασφάλειας. Αυτή η προσαρμογή είναι απαραίτητη για την προώθηση ενός περιβάλλοντος που ευνοεί την άνθηση των συμμετεχόντων στον κλάδο. Τα πλαίσια που διέπουν τη συμβατική χρηματοδότηση και τη ρύθμιση διαθέτουν πολλά έγκυρα και πολύτιμα στοιχεία.

Ωστόσο, ο κλάδος του blockchain εισάγει μια πληθώρα προκλήσεων που τα συμβατικά ρυθμιστικά πλαίσια αδυνατούν να αντιμετωπίσουν επαρκώς. Αυτή η ανεπάρκεια οδηγεί συχνά σε διαφωνίες σχετικά με την ερμηνεία των δηλώσεων και όχι στην τήρηση σαφώς καθορισμένων νόμων, οδηγώντας σε απογοήτευση και σπατάλη πόρων.

Παρόλο που το Web3 επιδεικνύει πολλά υποσχόμενες πρακτικές εφαρμογές, παραμένει, σε μεγάλο βαθμό, μια εξέλιξη του συμβατικού χρηματοπιστωτικού συστήματος – μια εξέλιξη που καθοδηγείται από την επιδίωξη αυξημένης αποτελεσματικότητας, διαφάνειας και δικαιοσύνης για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.

MiCA: Ένα βήμα προς τα εμπρός, αλλά με ελλείψεις

Παρά την περίπλοκη γλώσσα που περιβάλλει τους χρηματοοικονομικούς κανονισμούς και τους κανονισμούς για τις κινητές αξίες, ο βασικός στόχος είναι απλός: οι κανονισμοί αυτοί υπάρχουν για να αποτρέπουν τη ζημία που προκαλείται από ένα μέρος σε ένα άλλο. Αυτό περιλαμβάνει δραστηριότητες που κυμαίνονται από τρομοκράτες που χρησιμοποιούν κεφάλαια για να διευκολύνουν τις δραστηριότητές τους μέχρι απατεώνες που εξαπατούν τους επενδυτές. Επιπλέον, οι εν λόγω κανονισμοί αποσκοπούν στο να καταστήσουν τις αδειοδοτημένες οντότητες υπόλογες σε ένα σύνολο λειτουργικών προτύπων που έχουν εξελιχθεί με την πάροδο του χρόνου.

Συγκεκριμένα, οι κανονιστικοί νόμοι που διέπουν τα πρότυπα αυτά περιλαμβάνουν:

  1. Κανονισμούς για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας
  2. νόμους για τις κινητές αξίες και τα εμπορεύματα
  3. κανονισμοί για την υποδομή της αγοράς


Παρόλο που η SEC ισχυρίζεται ότι οι εν λόγω υφιστάμενοι κανονισμοί καλύπτουν σε γενικές γραμμές αυτές τις πτυχές, πολλές αποχρώσεις διαφεύγουν της κατανόησης των ορισμών, κανόνων και κυρώσεων που ισχύουν εδώ και εκατοντάδες χρόνια. Δύο κύριοι λόγοι ευθύνονται για την έλλειψη αυτή.

Πρώτον, η ταξινόμηση των ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων αποτελεί αίνιγμα. Είναι αυτά τα περιουσιακά στοιχεία εμπορεύματα, κινητές αξίες ή μια εντελώς νέα κατηγορία; Τα ψηφιακά tokens συχνά ακροβατούν μεταξύ πολλαπλών ορισμών, προκαλώντας σημαντική πρόκληση για τα υφιστάμενα πλαίσια.

Δεύτερον, η ταχύτητα της τεχνολογικής καινοτομίας ξεπερνά κατά πολύ την προσαρμοστικότητα των αργών και περίπλοκων παραδοσιακών ρυθμιστικών πλαισίων της χρηματοπιστωτικής αγοράς. Οι κυβερνήσεις αντιμετωπίζουν το τρομακτικό έργο της επινόησης κανονισμών που θα είναι αρκετά ισχυροί ώστε να προλαμβάνουν τα παραπτώματα και να προστατεύουν τους ενδιαφερόμενους, ενώ παράλληλα θα είναι αρκετά ευέλικτοι ώστε να μπορούν να προσαρμόζονται στις ταχείες εξελίξεις που υπόσχεται αυτός ο αναπτυσσόμενος κλάδος. Πώς μπορούν αυτές οι ρυθμιστικές αρχές να ανταγωνιστούν ένα έξυπνο συμβόλαιο που μπορεί να αναπτυχθεί και να τροποποιηθεί ακόμη και μέσα σε μία μόνο ημέρα για να υιοθετήσει ένα εντελώς νέο σύνολο παραμέτρων και λογικής;

Για όσους έχουν εδραιωθεί σε αυτόν τον ταχέως εξελισσόμενο κλάδο, η ανάγκη για νέους κανονισμούς ευθυγραμμισμένους με τα ιδιαίτερα πλεονεκτήματα και τις προκλήσεις του Web3 είναι απολύτως σαφής.

Η MiCA αναδεικνύεται ως μία από τις ελπιδοφόρες προσπάθειες, αν και είναι βέβαιο ότι θα αντιμετωπίσει προκλήσεις καθώς τα επιμέρους κράτη μέλη της ΕΕ θα τη δοκιμάζουν στα αντίστοιχα δικαστήρια, με αποτέλεσμα να προκύψουν ποικίλα αποτελέσματα. Με αυτό το πλαίσιο, ας εμβαθύνουμε στις αξιέπαινες πτυχές, τις ελλείψεις και τα ανησυχητικά στοιχεία της MiCA.

Η θετική πλευρά του MiCA

Η κυριότερη από τις αρετές της MiCA είναι η επιβολή αυστηρών κανόνων και αυστηρότερων κυρώσεων για τους παρόχους υπηρεσιών κρύπτο περιουσιακών στοιχείων που υφίστανται απώλειες κεφαλαίων πελατών. Αυτό αντιμετωπίζει ένα μακροχρόνιο ζήτημα στον χώρο των κρύπτο, όπου τα ανταλλακτήρια και τα πορτοφόλια έχουν αποφύγει την ευθύνη όταν συμβαίνουν παραβιάσεις, οδηγώντας σε σημαντικές απώλειες για τους χρήστες. Αυτό το διορθωτικό μέτρο έχει καθυστερήσει εδώ και καιρό και αποτελεί μια αποφασιστική στάση απέναντι στους κακόβουλους παράγοντες του κλάδου.

Οι ελλείψεις του MiCA

Ενώ η MiCA δηλώνει πρωταρχικό στόχο τον περιορισμό της χειραγώγησης της αγοράς, είναι αξιοσημείωτο ότι ένα σημαντικό μέρος της εν λόγω χειραγώγησης προέρχεται εκτός της ΕΕ, συχνά μέσω υπεράκτιων οντοτήτων. Έτσι, ο άμεσος αντίκτυπος του κανονισμού ενδέχεται να είναι περιορισμένος. Παρ’ όλα αυτά, μεταφέρει ένα μήνυμα στην αγορά σχετικά με την κατεύθυνση των ρυθμιστικών προσπαθειών, ανάλογα με τη βαρύτητα των κυρώσεων που θα κριθούν από τα δικαστήρια.

Δεν περιλαμβάνονται η αποκεντρωμένη χρηματοδότηση (DeFi) και τα δυνητικά ψηφιακά νομίσματα κεντρικών τραπεζών. Αν και η παράλειψη του DeFi μπορεί να θεωρηθεί θετική, παραμένει γεγονός ότι η πλειονότητα των συναλλαγών και δραστηριοτήτων εντός της αλυσίδας περιστρέφεται γύρω από το DeFi. Αυτός ο αποκλεισμός αποτελεί, ως εκ τούτου, αιτία απογοήτευσης.

Οι ανησυχητικές πτυχές του MiCA

Ωστόσο, το πεδίο του MiCA κρύβει επίσης ανησυχητικές πτυχές που χρήζουν προσοχής, οι οποίες εκτείνονται πέρα από τα όρια της ΕΕ και σε παγκόσμιους παρατηρητές.

Ο “κανόνας για τα ταξίδια” ενισχύει σημαντικά την επιτήρηση και την καταγραφή των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών και των διαδικτυακών δραστηριοτήτων, υποχρεώνοντας τους παρόχους υπηρεσιών να ταυτοποιούν τόσο τον αποστολέα όσο και τον παραλήπτη κάθε συναλλαγής. Επιπλέον, το εντυπωσιακά χαμηλό όριο των 1.000 ευρώ για την αναφορά των συναλλαγών επιτείνει την επιτήρηση. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τον αμερικανικό κανόνα των 10.000 δολαρίων για τις τράπεζες. Είναι ανησυχητικό να βλέπουμε μέσους ιδιώτες να υπόκεινται σε αυτό το επίπεδο ελέγχου, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι μεγάλες οικονομικές ατασθαλίες προέρχονται κατά κύριο λόγο από μεγαλύτερα ιδρύματα και τράπεζες που εμπλέκονται σε ξέπλυμα χρήματος και δόλιες δραστηριότητες.

Επιπλέον, ο κανονισμός απαιτεί την επίσημη έγκριση από τους νομοθέτες πριν από την έναρξη της κυκλοφορίας κουπονιών ή της ρευστότητας. Αυτό το γραφειοκρατικό εμπόδιο είναι έτοιμο να περιορίσει τον αριθμό των νόμιμων έργων που προέρχονται από την ΕΕ. Η διαδικασία είναι απίθανο να εξορθολογιστεί, δεδομένης της ιστορικής τάσης των κυβερνήσεων για βραδύτητα και αναποτελεσματικότητα, ιδίως όταν πρόκειται για νέες τεχνολογίες.

Ένα επαναλαμβανόμενο ζήτημα με τους κανονισμούς της ΕΕ έρχεται επίσης στο προσκήνιο: ο κατακερματισμένος χαρακτήρας του δικαστικού συστήματος της ΕΕ. Αυτός ο κατακερματισμός καθιστά δύσκολη την εξαγωγή ουσιαστικών συμπερασμάτων από μεμονωμένες αποφάσεις. Ο παράγοντας αυτός υπογραμμίζει μια μέτρια νίκη για το Web3, η οποία απαιτεί πιο ολοκληρωμένες παγκόσμιες ρυθμιστικές προσπάθειες.

Σε πλήρη αντίθεση, οι ΗΠΑ διαθέτουν ένα σχετικά ενιαίο και ισχυρό νομικό θεμέλιο, αν και ιστορικά λιγότερο στο πλαίσιο του Web3. Ένα συνονθύλευμα αποκλινουσών αποφάσεων εντός της ΕΕ είναι απίθανο να ωθήσει άλλα έθνη να μιμηθούν δυναμικά το MiCA. Αντ’ αυτού, τα έθνη αυτά θα μπορούσαν να περιμένουν την εμφάνιση ενός ολοκληρωμένου ρυθμιστικού πλαισίου και κατευθυντήριων γραμμών από τις ΗΠΑ.

Οι ρυθμιστικές αρχές, οι φορείς εκμετάλλευσης ανταλλαγών και οι πρωτοπόροι του κλάδου αναγνωρίζουν παγκοσμίως ότι οι ουσιαστικές ρυθμιστικές κατευθυντήριες γραμμές από τις ΗΠΑ είναι ζωτικής σημασίας προτού προχωρήσουν αποφασιστικά. Ενώ η MiCA μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης, δεν είναι ο οριστικός οδηγός αστέρας.

Η βιομηχανία blockchain βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι, καλώντας τόσο τις ρυθμιστικές αρχές όσο και τους χρήστες να χαράξουν μια πορεία προς τα εμπρός. Αμέτρητα άτομα έχουν δει τις αποταμιεύσεις τους να εξαφανίζονται από απάτες και απάτες, ενώ οι ρυθμιστικές αρχές παλεύουν με τον αδυσώπητο ρυθμό της τεχνολογικής καινοτομίας στον τομέα.

Για περισσότερα ενημερωμένα νέα, βρείτε μας στο Twitter και στις Ειδήσεις ή εγγραφείτε στο κανάλι μας στο YouTube .

Ποια είναι η γνώμη σας για το συγκεκριμένο θέμα; Αφήστε μας το σχόλιο σας από κάτω! Πάντα μας ενδιαφέρει η γνώμη σας!

Αρθρογράφος: Dimitrios Alexandridis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Προτεινόμενα άρθρα:

Μοιράσου τη Δημοσίευση: